“Iedere nacht is anders, dat maakt het werk ook zo leuk!”
Allebei vanuit een verpleegkundige opleiding hebben Jolien en Ellen stage gelopen bij Amarant. Daarna allebei binnen Amarant blijven werken en nu collega’s van elkaar in de nachtzorg op het terrein ‘de Leijakker’ in Rijsbergen. Ze vertellen graag wat het nu is dat hun werk zo leuk maakt.
Ellen begint met vertellen hoe ze binnen Amarant terecht gekomen is: “Mijn eerste gedachte is altijd geweest; de gehandicaptenzorg is niets voor mij. Na 2 dagen op de groep werken ben ik hier op terug gekomen. Ik zit hier helemaal op mijn plek.”
Jolien daarentegen is ooit begonnen op een wonen in de wijk locatie. Maar omdat ze niet zo goed tegen slaapdiensten kon, grapte ze ooit wel eens “ik kan beter in de nachtzorg gaan werken, ik ben toch heel de nacht wakker.” Zo gezegd, zo gedaan. Er kwam een vacature vrij waar ze op gesolliciteerd had, en is van tijdelijk naar een vaste functie gegaan binnen de nachtzorg in Rijsbergen. Op het terrein in Rijsbergen wonen cliënten die Specialistische Zorg nodig hebben.
Het werken in de nachtzorg
“De werkdruk in de nachtzorg voelt voor ons anders dan in de overdag zorg.” Jolien vertelt dat het meer een stukje bemoeizorg is wat ze doen. “We zien heel veel, we horen wat er gebeurt op de groepen. Daarnaast signaleren we en hebben we een kort lijntje met het EVA-team. Soms gebeurt het wel eens dat we signaleren dat een cliënt ander gedrag vertoont. Dan geven we dit door met de suggestie om hier eens naar te kijken. Sommige dingen komen namelijk pas in de nacht naar boven. Dan is de nachtzorg er om dit door te geven aan de collega’s.” “In de nacht werken we in tweetallen”, begint Ellen. “Twee collega’s starten met het opstarten van het inluisteren en het monitoren van de schermen. De andere twee collega’s zijn beschikbaar voor de zorg. We zorgen er wel voor dat er op tijd afgewisseld wordt”, vult Jolien Ellen aan. Ellen: “Een gemiddelde nacht kan wel druk zijn, je bent altijd bezig. Maar op de momenten dat je terug bent in het beheergebouw heb je tijd voor het opmaken va de rapportage.”
“Niet alle cliënten op het terrein worden gemonitord doormiddel van cameratoezicht. Vaak zijn dit de cliënten met veel gedragsproblematiek of epilepsie, gaat Ellen verder. Er zijn ook cliënten met een peerdrukker, dit is een oproepknop. Of deurcontact, dan krijgen wij een melding wanneer de deur van de kamer van de cliënt open gegaan is. Het kan variëren van een cliënt die roept omdat hij of zij in de fles geplast heeft, tot aan iemand die zich niet lekker voelt en waar wij moeten gaan kijken wat er aan de hand is.”
Zichtbaar zijn
“Binnen heel Amarant wordt gesproken over 24-uurs zorg. De nachtzorg werd hierin voorheen nog wel eens vergeten. Nu sluiten wij aan bij MDO (Multi Disciplinair Overleg) overleggen en is er een korter lijntje met de dag- en nachtzorg”, vertelt Ellen. “Het team in de nachtzorg heeft er veel aan gedaan om meer in beeld te zijn. Daar waar vroeger de groepen nog een schriftje in leverden, wordt nu ook in gezien dat het belangrijk is dat de nachtzorg een rapportage maakt in het systeem. Door ons steeds meer te profileren en zichtbaar te zijn is dit een grote verbetering”, vult Jolien aan.
Gezellige club doorzetters
Binnen de nachtzorg werken ze met een team van 15 collega’s. Het is een diverse club mannen en vrouwen. De jongste is 31 en de oudste medewerker gaat bijna met pensioen. “We merken dat de mensen die in de nacht komen werken, snel weten of ze het leuk vinden”, begint Jolien. “We zien namelijk dat mensen snel weg zijn als het geen ritme is wat bij hen past. Maar andere collega’s blijven soms ruimt 20+ jaar in de nachtzorg werk. Je moet er dus echt een persoon voor zijn!”
Voordelen van het werken in de nachtzorg
Ellen: “Het is niet altijd gemakkelijk om in de nacht te werken. Maar er staan verschillende voordelen tegenover. Zo mag je maar 60% maximaal in de nacht werken. Je werkt maximaal in een maand 11 diensten. Dit is buiten de vakanties. De rest van de maand ben je dan vrij. Hierdoor is de werk- en privébalans erg flexibel in te delen. Doordat we nachten van 9 uur of 9 uur en een kwartier maken, zit je al snel aan je uren.”
De diensten die Jolien en Ellen werken kunnen verschillen. Er zijn namelijk meerdere diensten binnen de nachtzorg. De eerste dienst is van 22:00 tot 7:00, een andere dienst van 22:15 tot 7:30 en dan heb je nog de dienst van de nachtverantwoordelijke. Deze dienst is van 22:30 tot 7:45. Zij hebben ook altijd nog een overdracht met het Eva team. De medewerker van de eerste dienst zorgt er voor dat de fietsen klaar staan voor gebruik en de piepers klaar liggen. De medewerker welke om 22:15 begint wordt iedere avond door de voorzieningen gebeld voor een telefonische overdracht, hierna gaan de systemen aan zodat de nachtzorg de cliënten kan horen.
Ellen vervolgt haar verhaal: ”Privé is het allemaal net wat makkelijker te regelen. Maar natuurlijk moet je ook je ritme vinden in het slapen om er voor te zorgen dat je je dienst goed doorkomt. Bij de roosteraar kunnen medewerkers hun voorkeuren aangeven. Hier wordt zo goed als mogelijk rekening mee gehouden.
Interesse in de nachtzorg? Het is altijd mogelijk om een nachtje mee te draaien. Ellen en Jolien laten je graag zien hoe zij werken. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met onze recruiter Anja Hendriks. Telefonisch bereikbaar op 06-52884983 en per mail via anja.hendriks@amarant.nl.
Ook leuk om te lezen
Andere ervaringsverhalen
-
Werken op Spijkerstraat 5CD: “Een uitdaging maar wel een hele leuke.”
Werken in de zorg is het mooiste wat er is. Tenminste, meestal. Het is af en toe best uitdagend maar je krijgt er zo ontzettend veel voor terug. Wendy van Gils, persoonlijk begeleider, kan daar over meepraten. Al zo’n 12,5 jaar werkt zij vol energie bij Amarant. Sinds lange tijd bij Spijkerstraat 5CD. “Wie je ook bent, je hebt elkaar altijd nodig.”
Lees het verhaal van Wendy -
“Het allermooiste is dat je dagelijks kan bijdragen aan iemands welzijn”
Enthousiast komt Marit de woning van Gouwberg 4 binnengelopen. “Welkom!” Inmiddels is Marit al 12 jaar werkzaam binnen Amarant. “Al vanaf mijn studententijd werk ik op de centrumlocatie in Rijsbergen. Het is zo gezellig hier!”
Lees het verhaal van Marit -
Werken op Conservatoriumlaan 70a-72a: “Ik zie het als een groot gezin.”
José loopt inmiddels al meer dan 30 jaar rond bij Amarant, daar waar ze begon in de schoonmaak werkt ze nu als begeleider op Conservatoriumlaan 70a-72a. Dit is een locatie binnen de divisie Specialistische Zorg. Hier bieden we begeleiding, verzorging en dagbesteding aan 8 volwassenen met een matig tot (zeer) ernstig verstandelijke beperking.
Lees het verhaal van José