DigiContact geeft mij rust, ik kan er mijn verhaal kwijt
Het is denk ik al een jaar geleden dat ik ben gestart met DigiContact. Het was hartstikke leuk om mee te doen aan de pilot. Ik kreeg een iPpad, waar we mee konden inbellen. In begin was dat wel even wennen. Je krijgt verschillende mensen aan de lijn, en die moet je eerst even leren kennen. Nu ben ik eraan gewend.
Op de iPad zie je een rode knop en als je die aanklikt krijg je iemand van DigiContact aan de lijn. Dan begin je gewoon een gesprek. Over hoe je week was en wat je plannen zijn. Het geeft je extra ondersteuning om een moment dat je iets meemaakt, waar je niet op voorbereid bent. Op vrijdag om half 9 ’s avonds heb ik mijn wekelijkse belafspraak. Tussendoor bel ik ook weleens als ik ergens niet meer uitkom of me emotioneel voel. Het geeft mij rust dat je een hulplijn kan inschakelen als het nodig is.
Het geeft mij rust dat je een hulplijn kan inschakelen als het nodig is
Een voorbeeld daarvan is een situatie waar ik laatst mee geconfronteerd werd. De lift in ons gebouw deed het niet meer. Dan ben je even in paniek. Ik heb eerst geïnformeerd waar ik naartoe moest bellen en toen heb ik geregeld dat er een monteur kwam. Daarna heb ik toch wel even met DigiContact gebeld. Ik was onder de indruk, omdat het iets was waar ik geen controle over had. Ik dacht: ‘Ja, je weet maar nooit wanneer die monteur komt, je kan anders niet naar je appartement komen.’ Dat is een voorbeeld waarbij ik een keertje extra heb gebeld, buiten mijn wekelijkse vaste afspraak om. Dat mag ook gewoon hoor.
Als ik DigiContact bel kan ik in het begin nogal onrustig zijn. Dan proberen ze je eerst even te kalmeren omdat je anders ook niet kan praten. En dan vertel ik mijn verhaal. Het helpt wel hoor. Dan ben ik even weer terug op aarde. Voordat DigiContact er was had ik alleen één keer per week een afspraak met mijn persoonlijk begeleider, bij mij thuis. Ik kon tussendoor wel met vriendinnen praten, maar dat is toch anders dan een gesprek met begeleiders. Die zijn onafhankelijk, dus dat praat gemakkelijker. Ze hebben geen mening of oordeel. Je kan er echt je ei kwijt. Mijn persoonlijk begeleider komt nog altijd elke week, daar verandert niets aan. Als aanvulling kan ik daarnaast DigiContact bellen als het nodig is.
Iedereen kan weleens een hulplijn gebruiken
Ik denk dat iedereen weleens een hulplijn kan gebruiken. Als je vast zit in je gedachten, dan is het fijn dat je er even over kunt praten. Dat doe ik het liefst met iemand die er onafhankelijk in zit. Het geeft rust dat DigiContact er is. Ik ben bijvoorbeeld zelf heel bang om plotseling ziek te worden. Soms kan ik ineens in paniek zijn. Dan is het fijn dat je met iemand kunt bellen om te overleggen. Ik heb geen vaste contactpersoon bij DigiContact. Ik praat met iedereen heel open over waar ik mee zit, en vind dat ook geen probleem. Er moet natuurlijk wel een klik zijn, maar dat geldt ook voor een persoonlijk begeleider.
Ik zou DigiContact aanraden aan mensen met een verstandelijke beperking, een psychische stoornis of oudere mensen die misschien eenzaam zijn. Het helpt om mensen stabieler te maken in allerlei situaties. Daar vind ik DigiContact heel sterk in. Het is echt een verademing.
Vorige week vrijdag heb ik voor het laatst gebeld met DigiContact. We hebben gewoon lekker gekletst over wat ik die week gedaan heb en wat mijn plannen zijn voor de komende week. Dat was een leuk gesprek, want ik ga lekker carnaval vieren!
Ook leuk om te lezen
Andere ervaringsverhalen
-
Preventieve begeleiding zorgt ervoor dat situaties minder snel escaleren
DigiContact betekent voor mij een andere vorm van zorg verlenen. We komen altijd op afspraak bij mensen thuis. Nu hebben onze cliënten de mogelijkheid om op hun uur en tijd contact te maken met de begeleiders van DigiContact.
Lees het verhaal van Koen -
Door met DigiContact te bellen, kan ik daarna dingen loslaten
Sinds vorig jaar doe ik mee aan de pilot met DigiContact. In het begin dacht ik: ‘Ja, DigiContact, leuk, maar waar blijft de persoonlijk begeleider dan?’ Dat was mijn grootste angst. Als het goed zou gaan, dat dan de persoonlijke begeleiding zou wegvallen. Maar dat is gelukkig niet zo.
Lees het verhaal van Pascalle -
Na mijn werkdag kan ik met een gerust hart de deur achter mij dichtdoen
Twee van mijn cliënten maken momenteel gebruik van DigiContact. Zij bellen in op afspraak, en op ieder moment dat ze verder nog behoefte hebben aan een gesprek. Een cliënt vertelde dat zij zelfs ’s nachts had ingebeld, omdat ze zich niet goed voelde. Ze had last van haar hart en was ongerust. Het was heel fijn dat ze op dat moment DigiContact kon bellen. Ze heeft haar verhaal kunnen doen en was daardoor gerustgesteld.
Lees het verhaal van Winnie