Luisterend oor voor NAH-cliënten en hun partners
Activiteitencentrum Breda biedt normaal gesproken dagbesteding en structuur aan thuiswonende mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Nu de dagbesteding is weggevallen, lopen de eenzaamheid en spanningen bij de cliënten op. “We bellen wekelijks onze 80 cliënten om het leed achter de voordeur te verzachten”, vertelt persoonlijk begeleider Irene Hokke-Grauss.
“90% van onze cliënten met niet-aangeboren hersenletsel en/of een lichamelijke beperking woont thuis, al dan niet met een partner. Structuur is voor hen heel belangrijk. Zonder de stimulatie van de medewerkers van het activiteitencentrum, verliezen ze het initiatief om iets te doen. Cliënten worden somber en de spanning en eenzaamheid lopen thuis op. Veel cliënten en partners zien het niet meer zitten.”
Doe-het-zelf pakketjes
De medewerkers van het Activiteitencentrum doen wat ze kunnen om cliënten door deze tijd heen te helpen. “We bellen wekelijks alle 80 cliënten om te vragen hoe het gaat en of we iets voor ze kunnen doen. We bieden een luisterend oor voor de cliënt én de partner. Vaak lucht dat al op. Daarnaast geven we ook praktische tips hoe ze hun dag in kunnen vullen.”
Voor de cliënten die het nodig hebben, maken Irene en haar collega’s doe-het zelf pakketjes. “We werken hierbij nauw samen met de ambulante begeleiding. Voor een mevrouw die graag kralen rijgt, maakte ik een vliegengordijn. Hier werkt ze aan precies op de tijden waarop ze dagbesteding zou hebben. Ze is er superblij mee.”
"We bellen wekelijks onze 80 cliënten om het leed achter de voordeur te verzachten”
Op afstand
Irene hoopt dat de cliënten snel weer naar de dagbesteding kunnen komen. “Het grootste deel van onze cliënten woont zelfstandig, verspreid in de regio Breda. Zij zijn vooral op zichzelf aangewezen. Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het voor ze wordt. Het liefst zou ik ze allemaal een dikke knuffel geven. Tot die tijd doen we ons best om de cliënten en hun partners zo goed mogelijk op afstand te begeleiden.”
Heeft Irene nog tips? “Het belangrijkste is om het contact met cliënten niet te verliezen, zodat ze weten dat je er voor ze bent. Durf ook om hulp te vragen bij andere voorzieningen, werk samen. Je hoeft het niet alleen te doen.”
Ook leuk om te lezen
Andere ervaringsverhalen
-
“Samen zetten we er de schouders onder”
Op een voorziening in Rijsbergen wonen 11 cliënten met ernstige meervoudige beperking in de leeftijd van 45 - 85 jaar. “Wij kunnen cliënten niet uitleggen wat er aan de hand is”, vertelt begeleider Marjolein. “Maar ze voelen natuurlijk wel aan dat alles anders is.”
Lees het verhaal van Marjolein -
Vergeet-me-nietjes voor cliënten van dagbesteding
Alle cliënten van dagbesteding Tongerlose Hoef ontvangen binnenkort een Vergeet-me-niet-plantje. De medewerkers bedenken van alles om de band met hun cliënten te onderhouden. De dagbestedingen zijn dicht, maar er leven allerlei alternatieven om cliënten thuis een mooi en zinvol dagprogramma te bieden. ‘’Het is belangrijk betrokken bij elkaar te blijven. En te laten zien dat we aan elkaar denken.”
Lees het verhaal van Marie-Thérèse -
Alternatieve dagbesteding; van Pokémons vangen tot cappuccino maken
Sinds de dagbestedingen dicht zijn, ontstaan overal binnen Amarant mooie initiatieven voor een alternatieve dagbesteding aan huis. Een paar collega’s geven in hun eigen woorden een sfeerbeeld van wat er zoal georganiseerd wordt. Van Pokémons vangen tot cappuccino maken.
Lees het verhaal van Serviceteam Willem II, Biesveld en De Spoorzone