Jo en Angela verbinden schulden aan een oplossing
Cliënt Jo van der Pas uit Breda kampte jarenlang met flinke schulden, maar door de samenwerking met SBCA (Stichting Beheer Cliëntengelden Amarant) ziet hij nu weer licht aan het einde van de tunnel.
Niet zo heel lang geleden had Jo een nieuwe droger nodig. Een paar dagen later al had hij hem in huis. Dit mag allemaal alledaags klinken, maar voor Jo was het bijzonder om ‘zomaar’ een droger te kunnen kopen; lange tijd zat hij namelijk diep in de schulden. “Dat begon zo’n vijftien jaar geleden na mijn scheiding”, vertelt Jo. “Ik had bot gezegd even overal schijt aan en legde rekeningen ongeopend in een la. Maar ja, op een gegeven moment stonden er meerdere schuldeisers aan de deur.”
Jo: “Ik ervaar nu veel meer rust dan vroeger.”
Jo kreeg een bewindvoerder toegewezen, maar die bleek de problemen achter Jo’s rug om alleen maar erger te maken. Via zijn persoonlijk begeleider Irma kwam Jo in contact met bewindvoerder Angela de Laat van SBCA. “Na akkoord van de rechter kon SBCA de bewindvoering gelukkig overnemen”, vertelt Angela. “De situatie bleek echter nog zorgelijker dan gedacht; Jo bleek een schuld te hebben opgebouwd van een kleine 50.000 euro, bij in totaal 45 schuldeisers. En omdat hij al een keer in de schuldsanering had gezeten, mocht hij daar wettelijk gezien voorlopig niet in terug. Er was nog maar één optie: om tafel gaan zitten met al die schuldeisers en kijken wat er te regelen valt.”
Uiteindelijk bleek een deel van de schuldeisers bereid tot kwijtschelding; met andere schuldeisers werd een regeling getroffen. Na 2,5 jaar bewindvoering door SBCA is het aantal schuldeisers nu teruggebracht tot vijf, vertelt Angela. “En ik heb goede hoop dat we ook die laatste schulden de komende jaren weg weten te werken.”
Angela: “Uiteindelijk trek je de kar sámen.”
Tot grote opluchting van Jo, bekent hij. “Mijn doel was om voor mijn dood uit de schulden te komen, zodat ik mijn drie dochters daar niet mee zou opzadelen. Dat doel lijken we nu, dankzij Angela’s hulp, te gaan halen. Ik ervaar nu ook veel meer rust dan vroeger. En dat ik nu van mijn spaargeld – tegen mijn verwachting in – tóch een droger heb kunnen kopen, doet me enorm goed.”
“Soms heeft Jo een kleine terugval”, vertelt Angela. “Maar dan is een stevig gesprek aan de keukentafel voldoende om hem weer terug op aarde te zetten. Wat dat betreft is Jo echt een voorbeeldcliënt: hij wil zélf uit de schulden komen. En dat is fijn, want uiteindelijk trek je de kar sámen.”