Wie is Amber?
“Ik ben dus Amber. Ik ben 29 jaar oud. Ik ben werkzaam als Persoonlijk Begeleider complex bij de Dwarsweg op het Hooge Veer. Tien jaar geleden ben ik bij Amarant begonnen als stagiaire, daarna heb ik lang op een woning gewerkt. In 2019 ben ik naar de Dwarsweg gegaan. Ik heb na mijn opleiding SPH de lerarenopleiding pedagogiek gevolgd. Die twee samen ben ik gaan combineren in mijn huidige functie. Hoe gaaf is dat?”

Wie is Sietske?
“Mijn naam is dus Sietske. Ik ben 34 jaar en sinds april 2022 leerling Persoonlijk Begeleider. Ik ben werkzaam op Slot Loevesteinstraat 44-48 op het Hooge Veer. In het verleden heb ik een opleiding goudsmeden afgerond maar na de komst van mijn kind ben ik gaan werken in de huishoudelijke dienst. Mijn zoontje werd wat ouder en ik dacht: het is echt tijd om aan mezelf te gaan werken. Op een locatie waar ik poetste zeiden ze tegen me dat dit net wat voor mij zou zijn. Ik twijfelde maar ben blij dat ik er vol voor ben gegaan. Je kunt leren én werken tegelijk. Inmiddels ben ik bijna klaar. De laatste examens komen eraan.”

Het ontstaan van KLIC
Amber begint te vertellen: “Samen met twee andere collega’s heb ik besproken of we zoiets als KLIC op konden gaan zetten. Er was voorheen wel een samenwerking met HBO-V studenten maar die bleven vaak niet bij Amarant hangen. We zagen heel veel mooie dingen maar het paste niet voldoende bij onze praktijk. Dat is zonde en dat moest anders vonden wij. Wij zijn met z’n drietjes gaan zitten en hebben zelf een plan geschreven om zoiets op te zetten. Samen met onze managers en de Amarant Academie is KLIC uiteindelijk ontstaan. Het sluit nu qua workshops echt aan bij onze praktijk en leerlingen. Pas dan houd je echt al deze toppers bij je.”

Bij KLIC zeggen we: plek voor iedereen die lerend is. Focus ligt natuurlijk op studenten

Is KLIC er in de hele organisatie?
“We richten ons nu echt op Specialistische Zorg. Klein beginnen en daarna wellicht uitbreiden. Er komen namelijk veel vragen bij kijken. Hoe zetten we het goed neer? Hoe zorgen we ervoor dat het goed aansluit? We zijn met een aantal voorzieningen gestart om dit te proberen. We hebben KLIC coaches aangesteld, medewerkers die ook op de groep werken. Zij ondersteunen werkbegeleiders en leerlingen waar nodig. Nu het loopt kijken we wat er beter kan en waar we het juist goed doen. Zo kijken we welke workshops goed ontvangen worden en zoeken we steeds vaker de samenwerking op. Bijvoorbeeld met de Amarant Academie. Welke kennis willen we dat onze studenten in hun rugzak hebben? Daar gaan we voor.”

Sietske vertelt: “Ik had gewild dat ik dit in het begin van mijn opleiding al had gehad. Dan had ik daar zo veel aan gehad. De basiskennis is zo ontzettend belangrijk en geef je zelfvertrouwen. De opleiding is heel erg breed. Daar zijn we met 30 mensen die allemaal ergens anders werken. Om die reden wordt het heel vaak algemeen gehouden. De specifieke doelgroep mis ik dan wel. Nu heb ik bijvoorbeeld een cursus autisme bij onze doelgroep gedaan. Ik wist wel  wat van autisme maar niet wat het doet bij mensen met een EVB. Dat is informatie die je op school wel had willen krijgen maar die dus niet aan bod komt. Dat het op deze manier wel gebeurt is ontzettend bruikbaar.”

Ambities
KLIC en Amber hebben ambities. “We zouden het liefst uiteindelijk zien dat we dit binnen heel Amarant zo gaan doen. Zodat leerlingen gaan zeggen: Hee, daar wil ik werken want daar krijg ik meer. Daar is de begeleiding pas écht goed. Maar ook dat onze werkbegeleiders en leerlingen hierdoor meer werkplezier gaan ervaren en dat dat zich gaat verspreiden. We zijn echt bezig met langetermijndenken.  Sietske zei al eens: ik zou willen dat mijn collega leerlingen hier ook bij hadden gezeten. Die hadden hier zo veel van kunnen leren. En dat is wat je wil. Dat dit als het ware als een soort olievlek verspreid.