Drie van onze bewoners komen ook wel eens moeilijke teksten tegen. Malu Bekers, Mandy Rokx en Tom Beusenberg gingen tijdens de Week van Lezen en Schrijven in gesprek over duidelijke taal. Malu werkt bij het Servicepunt Cliëntmedezeggenschap van Amarant en is fan van de Leessimpel app. Zo heeft zij die app al vaak ingezet bij het lezen van een brief of bericht. “Laatst kreeg ik een brief van de Belastingdienst en toen heb ik de app erbij gepakt. Daarna begreep ik wat er stond!”

Duidelijke taal: Amarant-bewoners over Leessimpel app

Leessimpel app gebruiken

Mandy en Tom wonen op de Tamboerijn in Etten-Leur en zij zitten allebei in de Lokale Cliëntenraad. Zij hadden nog niet eerder van Leessimpel gehoord. Malu hielp Mandy stap voor stap bij het downloaden van de app. Malu: “Als je dan een brief hebt, dan maak je een foto en dan gaat die app het uitlezen.” Dat duurt een paar seconden en dan verschijnt een simpele samenvatting op het scherm van je telefoon. “Het wordt eigenlijk in drie, vier stappen uitgelegd.”

Tom is direct enthousiast over de werking van de app als hij meekijkt met Mandy. “Het is wel makkelijk. Dus de tekst wordt zo leesbaar?” Dat bevestigt Malu. “Elk stukje wordt dan beschreven in makkelijke taal.” Mandy vond dat de voorbeeldbrief van de Belastingdienst zo duidelijk vertaald werd. “Als ik hierna een moeilijke brief krijg, dan pak ik de app erbij en ga het scannen.”

App met begeleider downloaden

Het begin vond Tom nog wel moeilijk. En dan heeft hij het vooral om het downloaden van de app. Niet alleen hijzelf vindt dat lastig, maar hij verwacht dat sommige andere cliënten ook hulp kunnen gebruiken.

Tom heeft dan ook een tip. “Vraag aan jouw begeleider of ze je wegwijs kunnen maken daarin. Dat de begeleiding het stap voor stap op papier zet.” Hij hoopt dat dan iedereen het wel onder de knie kan krijgen. Een andere mogelijkheid is om de Leessimpel app samen met je begeleider op je telefoon te installeren. Pak dan gelijk een brief erbij en kijk hoe het werkt!

Servicepunt

De Leessimpel app is niet alleen handig voor onze bewoners, maar ook voor medewerkers. Het kan een mooi hulpmiddel zijn om moeilijke woorden om te zetten naar iets begrijpelijkere taal. Ook kun je als medewerker van Amarant altijd terecht bij het Leercentrum van Amarant of het Servicepunt Cliëntmedezeggenschap. Miranda Burhenne is daar coördinator. Miranda vindt dat begrijpelijke informatie nodig is om medezeggenschap van cliënten mogelijk te maken.

“Cliënten moeten zich vrij voelen om aan te geven dat bepaalde informatie voor hen lastig te begrijpen is.” Mede daarom nam het Servicepunt het initiatief om in de landelijke Week van Lezen en schrijven aandacht te vragen voor helder taalgebruik.

Samenvatting Leessimpel app
  • Download LeesSimpel via de App Store of Google Play store
  • Je hoeft geen account aan te maken
  • De app gebruikt kunstmatige intelligentie (AI)
  • LeesSimpel kan de brieven van gebruikers niet zien en de samenvattingen ook niet. De app en hun server slaan de tekst van de brief niet op.
  • Maak je een foto van brief? Maak dan persoonsgegevens zwart of dek je naam en adres af. De app doet het dan nog steeds.